Sist oppdatert: 04-03-2024 Tekst: NorskByggebransje.no - Strategisk partner
Purus ny sølvpartner med Ingeborg-nettverket
- Vi gleder oss over å ønske Purus Norge velkommen ombord, dette har ligget i løypa lenge, smiler Eli H. Heyerdahl Eide, leder av Ingeborg-nettverket.
- Vi har hatt en god dialog gjennom lang tid, jeg opplever at Purus har gjort en grundig jobb med å finne ut hvordan de vil jobbe med nettverket.
- Det er en motivert og seriøs inngang, vi kjenner at de virkelig har lyst til å få til noe sammen med oss.
- Purus skiller seg fra mange andre partnere, de har et smalt ekspertområde med fokus sluket. De er genuint opptatt av å gjøre bransjen best mulig rustet til å legge sluk.
- De representerer en ny måte å tenke på også når det gjelder utførelsen og vil definitivt tilføre kvalitet til bransjen og rørleggerne.
- De er samtidig veldig dyktige til å være synlig i mange flater og flinke til å markedsføre seg. Det håper vi selvsagt skal dryppe litt på oss og de andre partnerne også.
- Det at vi har så mange ulike partnere innenfor samme bransje er også mangfold.
- Vi ønsker Purus Norge velkommen ombord og er overbevist om at de vil tilføre verdi til nettverket, våre partnere og medlemmer.
- Purus har hatt øyne for Ingeborg helt siden begynnelsen i 2016, smiler markedssjef Jarle Ørnebo.
-- Vi har ønsket oss et partnerskap siden den gang, men aldri fått ut fingeren. Derimot har vi hatt en produktiv dialog siden den gang.
- Vi har hatt fokus på mangfold hele veien og samarbeidet med Rørentreprenørene Norge og ambassadørene i deres prosjekt «Bli Rørlegger»
- Etter dialog med flere av medlemmene i Ingeborg-nettverket har vi fått større forståelse for at nettverket også skaper en plattform for dem å tilegne seg kunnskap. Det må vi lytte til.
- Tiden er rett og vi signerte med glede partneravtalen med Ingeborg-nettverket.
Hvordan er mangfoldet internt hos Purus Norge?
- For oss er en god kjønnsbalanse grunnlaget for en god bedriftskultur. Vi har jobbet aktivt for mangfold internt gjennom flere år.
- 90% av våre siste ansettelser har vært kvinner, men la meg understreke at vår intensjon aldri har vært å drive med kvotering!
- Når vi rekrutterer ligger kompetanse som en forutsetning i bunn, men det er like viktig for oss å få inn mennesker som kan tilføre organisasjonen noe nytt.
- Først og fremst vurderer vi, hva trenger vi, hvem kan utfordre og utfylle nåværende organisasjon? Det handler om både alder, kjønn, geografi og kulturell bakgrunn.
- Det aller viktigste er at de er lærevillige og tilpasningsdyktige - for vi lærer selv opp folkene våre til å bli eksperter på våre produkter.
- Vi vet at våre ulikheter er berikende for Purus. Det vi mangler mest er det vi prioriterer høyest ved enhver rekruttering.
- En god kjønnsbalanse er svært viktig, samtidig som vi vet at mangfold på alle plan bidrar til å skape en god kultur internt i bedriften. Fem av 24 ansatte er kvinner i dag, så vi har fortsatt en vei å gå.
- Det finnes fortsatt en del mannssjåvinisme i bransjen som verken er bra for kvinner, menn eller bedrifter.
- Dette handler ikke bare om kvinner, det er ingen menn som opplever at mannssjåvinisme mellom menn er greit heller.
- Vi opplever at om en organisasjon er fylt av bare like mennesker, kan man få en sjargong internt som ikke er representativ for bedriften eksternt. Med god kjønns,- alder- og kulturell balanse skaper man forståelse og et rom for ulike perspektiver.
- Vi er representert med en stor andel kvinner i en mannsdominert bransje. Det er positivt for vår del med flere kvinnelige håndverkere, da de ofte møter kvinner som tar beslutninger ute hos vår målgruppe.
- Det bidrar til forståelse, dialog og god kommunikasjon.
- Derfor er samarbeidet med Ingeborg-nettverket også positivt fra et kommersielt ståsted.
Hva forventer dere samarbeidet?
- Det vi forventer er å selge mer av våre produkter. Det gjør vi gjennom å øke forståelsen av våre produkter, som igjen gir at håndverkerne der ute vil se sluttkunden og forstå kundereisen enda bedre.
- Jo flere kvinner som kommer inn i rørbransjen og andre håndverksyrker generelt, skapes det win-win situasjoner når de kommer hjem til sine kunder.
- Vårt partnerskap med Ingeborg-nettverket handler ikke bare om å prioritere kvinner for kvinners skyld. Vi har oppriktig troen på at kvinner har noe å tilføye sine mannlige kolleger og bransjen som helhet. Dette er et virkemiddel for å tilføre verdi.
- Ingeborg nettverket handler ikke om kvinnekamp, men om verdiskapning. Dere er strateger på et strategisk nivå som gir den samlede verdien bedre kompetanse.
- Av samme årsak er kjønnsbalanse og kulturell balanse like viktig. Vi tror at håndverksbransjen har behov for mennesker fra ulik bakgrunn - av rent kommersielle hensyn.
- Da skaper vi det beste forutsetninger for kompetanse og kvalitet for sluttkundene, det er dem vi lever av alle sammen.
Hva vil dere bidra med som sølvpartner?
- Nå skal vi legge en strategi og en plan. Dette blir et partnerskap hvor vi tilbyr kompetanse og kunnskap gjennom aktiviteter, og samlinger, gjerne på våre fabrikker.
- Aktivitetene vil fremme og formidle våre produkter, og tjenester på en annen måte enn det vi historisk er vant til.
- Purus Norge har jobbet systematisk i lang tid for å se på kommunikasjon og budskap til våre ulike målgrupper. Vi kjenner dem godt, vet hva som er viktig for dem og hvor vi treffer dem.
- Faktum er at til tross for at vi ønsker mangfold, vet vi også at like barn leker best. Kvinner har uttalt i noen sammenhenger at det iblant er viktig å bare være sammen med likesinnede.
- Her har Ingeborg-nettverket skapt en unik og attraktiv plattform som vi gleder oss til å bli en del av, avslutter Ørnebo.