-Som lærer ser man når en elev sliter, noen skrivefeil kjenner man igjen. Personlig tror jeg at jeg leser tekstene til de elever som har dysleksi bedre enn andre lærere fordi vi deler samme diagnose. Foto: Norsk Byggebransje
Rørlegger, lærer og Ingeborger
Silje Sørensen er rørlegger, lærer og stolt Ingeborger. Vi traff den sprudlende damen under VVS dagene i Oslo tidligere i år.
-Jeg trodde alltid at jeg ville bli yrkesmilitær, forteller hun med en smittende latter. Derfor valgte jeg idrett etter ungdomsskolen og så førstegangstjeneste. Jeg var vakt og sikringssoldat, og hadde det beste året jeg har fått vært med på.
-Jeg har alltid hatt en plan A, B og C uansett hva jeg har foretatt meg. Plan B var alltid håndverker. Full av pågangsmot tok jeg kontakt med flere tømrerbedrifter i Telemark og spurte om de hadde lærlingeplass.
-Overraskende nok fikk jeg avslag hos samtlige, med noenlunde samme forklaring, de ville eller ønsket ikke å tilrettelegge for kvinner på arbeidsplassen. Det bare drøyt 10 år siden.
-Frustrerende ja, men jeg gir meg aldri. Søkte på videregående i Skien, selv om jeg allerede hadde gått videregående. Det at jeg kom inn gjorde at jeg fikk fullføringsrett og gikk VG1 om igjen. Der var vi innom betong, tømmer, mur, maling, rør og blikk.
-Dermed var jeg hekta, jeg stortrivdes med rør! Jeg likte at vi fikk jobbe med små og store deler, digget finessene i faget og likte at det er et fag i utvikling.
-Et gammelt håndverk som er nyskapende med stadig nye løsninger.
-Jeg fikk lærlingplass i Telerør AS, tok svennebrev i 2017 og fikk fast jobb i bedriften.
Kunne ikke takke nei
-Noen år etter svennebrevet begynte jeg på teknisk fagskole. Jeg er skikkelig stolt av faget og svennebrevet, men jeg kunne ikke si nei når jeg ble tilbudt lærerjobb i 2021.
-Føler at jeg får en god dialog med elevene og digger å få utdannede kommende generasjoner Oppgaver som de mestringen
-Som lærer ser man når en elev sliter, noen skrivefeil kjenner man igjen. Personlig tror jeg at jeg leser tekstene til de elever som har dysleksi bedre enn andre lærere fordi vi deler samme diagnose.
-Selv fikk jeg dysleksidiagnose på ungdomsskolen. Jeg synes nok mye var vanskelig i skolen, men er utstyrt med en god porsjon selvironi så jeg leste gjerne høyt selv om jeg leste feil.
-Jeg takker mamma for at jeg i dag har så gode språkferdigheter. Hun tvang meg til å lese bøker, fikk meg hekta på ulike serier og når jeg hadde lest en bok i serien fikk jeg neste som lydbok.
-Til at det er så mange elever som har dysleksi eller språkvansker, er det skummelt at lærere generelt har så lite kunnskap.
-I de fag jeg underviser har jeg muligheter innenfor gitte rammer og jeg tar meg noen friheter! Mine elever skal få vise sine kunnskaper både muntlig, skriftlig eller praktisk.
F.v Pernille K. Snustad-Setsaas, styremedlem i Ingeborg-nettverket, Silje Jørgensen og Eli H. Heyerdahl Eide, leder av Ingeborg-nettverket. Foto: Norsk Byggebransje
-For meg handler det om at de skal kunne nok til å bestå skolen og ha den grunnleggende forståelsen de trenger når de kommer ut i lære.
-Derfor har vi mye praksis, minst to dager på verkstedet hver uke. Jeg lager gjerne oppgaver i samarbeid med andre lærere, hvor vi kan kombinere det beste fra to verdener. F.eks bransjelære og norsklære, når dokumentasjon og rapportskriving er en viktig del av faget.
-Eleven skal få de verktøyene de trenger for å løse oppgaver med de ferdighetene de har.
-Neste år begynner jeg på lærerutdannelse. Tre år med masse lesning, det kommer til å gå helt fint for jeg er sta, på godt og vondt, ler hun.
-Jeg forlater ikke mine elever av den grunn. Lærerstudiet blir på deltid samtidig som jeg jobber som lærer som rørleggerlinja på Skogmo, VG2
-Jeg følger to klasser med ca 15 elever i hver klasse, en jente i hver klasse.
-Noe jeg mener er altfor få og ønsker flere jenter velkommen. Det fins mange jobber som egner seg godt for gutter, men som er dominert av kvinner på lik linje som rørfaget er dominert av menn.
-Guttene blir litt imponert når de skjønner at jeg er rørlegger på ordentlig og synes det er kult med en kvinnelig lærer. Det liker jeg, for det er de som skal bidra til endring i bransjen i fremtiden.
Rørlegger, lærer og Ingeborger
-Jeg har konstant 1 000 baller i luften og har bl.a vært en ganske høylydt leder av ungdomsleder i
Fellesforbundet Telemark.
-Det brakte meg på en fagsamling for rørleggere i regi av Fellesforbundet, der jeg traff Mari Linn Havgård i Ingeborgnettverket.
-Jo mer jeg hørte om nettverket, desto mer visste jeg at dette vil jeg være med på. Arbeidslivet trenger mangfold, uansett bransje.
-Så handler det aldri om kvinner mot menn. Vi ønsker å gjøre yrkesfag og rørleggerbransjen attraktiv for begge kjønn og forsterke fellesskapet.
-For å gjøre det må vi kommer over hinder. I mange tilfeller er løsningen enkle og konkrete, som f.eks
brakker, garderober og arbeidsklær for både kvinner og menn.
-Når det kommer til holdninger tar det litt lengre tid, da er jeg tilbake til mine elever som gir meg håp
for fremtiden. For de som velger yrkesfag har ubegrensede muligheter i karrieren, avslutter Sørensen.
Hvorfor skal man bli rørlegger Silje?
- Rørlegger er et håndverk som er trygt, som sikrer deg en trygg og stabil jobb
- Du får lønn under utdanning og kan stå uten studielån med svennebrev i hånden
- Det er utfordrende og faget er alltid i utvikling
- Det er sosialt og trivelig, du jobber sjelden alene, ofte sammen med andre håndverkere
- Du trenger ikke å være tøffere enn toget, eller kjempesterk. Be om hjelp, eller bruk verktøy og andre hjelpemidler
- Faget byr på varierte arbeidsdager, du kan jobbe både på større anlegg og hos private kunder
- Jobben er utrolig givende, jeg anbefaler det på det varmeste